יום שני, 9 במרץ 2015

איומים של מנויי הפלס

"מנויים של הפלס איימו: 'סוף חזיר לשחיטה'"

מנכ"ל לשכת העיתונות הממשלתית הגיש תלונה במשטרה כנגד מנויים של עיתון 'הפלס', בטענה כי איימו על חייו: "קיבלנו איום 'סוף חזיר לשחיטה' והחלטנו לפנות למשטרה" (חרדים)

|
ז' באלול תשעד   19:09  02.09.14 

עיתון הפלס - 'איום מנויי הפלס: סוף חזיר לשחיטה'
עיתון הפלס (צילום: דובי קורן)











הפילוג הליטאי והאיומים על משרדי הפרסום: מזה תקופה ארוכה מאשימים מפרסמים שונים במשק את אנשי עיתון "הפלס" באיומים והטרדות שהם מקבלים בעקבות כך שהם מסרבים לפרסם בעיתון.
כעת נדמה כי הגבול נחצה ועבר שלב נוסף. בימים האחרונים הגישו אנשי לפ"מ - הלשכה לפרסום ממשלתי, תלונה במשטרה כנגד מקורבים לעיתון הפלס בטענה שאיימו והטרידו את המנהלים בשל העובדה כי הם מסרבים להפנות תקציבי פרסום לעיתון.
על פי הפרסום באתר "אייס", גדי מרגלית, מנכ''ל לפ"מ, שלח למספר גורמים מכתב בו כתב כי "מזה כשבועיים נתונה לשכת הפרסום הממשלתית לגל של טלפונים, פקסים, מיילים ומכתבי איום ונאצה מצד אנשים המציגים עצמם כמנויי העיתון החרדי 'הפלס', וטוענים כי לפ"מ הטילה חרם על פרסום בעיתון 'הפלס' וכי היא נוקטת צד במחלקות שבין העיתון 'יתד נאמן' לעיתון 'הפלס' לטובתו של הראשון".
"במסגרת גל זה הופנו האשמות ואף איומים אל הלשכה ועובדיה שהגיעו עד לכדי איומיי רצח על העומד בראשה", כתב מרגלית. לדבריו, הדברים הגיעו לשיא בשבוע שעבר כאשר קיבל מייל בו נכתב: "סוף חזיר לשחיטה". לטענתו, איומים דומים הגיעו לעוד חברות מסחריות ולראשי המשק כמו גם למשרדי ממשלה.
בלפ"מ אף פנו למבקר המדינה וליועץ המשפטי לממשלה וכן לפרקליטות המדינה בכדי לעדכן אותם בגל האיומים שהגיע לטענתם גם למשרדים נוספים.
בדיווח מוזכרת מלחמת העיתונים "יתד נאמן" ו"הפלס", על רקע המחלוקת בציבור הליטאי בנוגע לשאלת ההנהגה הרוחנית. בנוסף, הדיווח מזכיר כי גם גורמים שפרסמו בעיתון "הפלס" התלוננו על איומים והטרדות כלפיהם מצד מקורבים לכאורה ל"יתד נאמן", כך שהקרב המתלהט מטריד את המפרסמים וגורם להם לחשיבה מחודשת באשר לפרסום בציבור החרדי.
כאמור, מרגלית הגיש תלונה בתחנת המשטרה יחד עם מזכירתו שאף היא הוטרדה במיילים ובפקסים שנשלחו ללשכתו.
בתגובה להאשמות הקשות אומר מנכ"ל עיתון "הפלס", יעקב לבין, כי "אנחנו מתנגדים לכאלו איומים. קשה לי להאמין שמישהו מאנשינו או קוראינו יאיים על אנשים אחרים. אני יודע שיש לקוחות וקוראים נאמנים שמרגישים פגועים שמחרימים אותם, אבל הם לא היו עושים צעדים שפוגעים במישהו".

הסרטה:
https://drive.google.com/file/d/0B5TUfE6ZVRqqSmRsOXcwTEhVeEE/view?usp=sharing

הקלטה של הטרדת פועל "אוסם":
https://drive.google.com/file/d/0B5TUfE6ZVRqqWEZ1ejMzanVIOHc/view?usp=sharing

יום ששי הופיעה בפסל מודעת פרסום מטעם 'פריד' המשווקים מצעים וכדומה. פרסום המודעה עורר פליאה בשל העובדה כי בעלי המפעל הם אנשים שומרי תורה ומצוות ומודעים לאיסור החמור שהטילו מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א על הפרסום בפסל. 
אנשים יראי ד' שהסבו את תשומת ליבו של הבעלים לענין סיפרו כבר ביום ה' בלילה כי לטענתו כי בשל העובדה שנתן את מילתו לבעלי העיתון הוא מתקשה לחזור בו, אך לדבריו מדובר בטעות שלא תחזור על עצמה.
אלא שבשיחה שערכנו עם אחד מבני משפחתו [מדרגה ראשונה] של הבעלים, מגולל הלה באוזנינו סיפור הזוי.
לדבריו, מעסיקה החברה משרד פרסום הפונה למגזר הכללי, ומחלקה נפרדת הפונה למגזר החרדי. אנשי השיווק של הפסל [אם ישנם כאלו כנראה שהם מחוסרי עבודה....] פנו במתכוון למחלקה העוסקת במגזר הכללי שאינם מודעים למתרחש במלחמה של הציבור החרדי נגד מהרסיו ומחריביו, והציעו להם פרסום בחינמון המחולק בעשרות אלפי עותקים במחיר אפסי. כמובן שהללו קפצו על המציאה וסגרו חוזה על פרסום של עמוד שלם. 
אלא מששמעו אנשי הפרסום של המגזר החרדי על הדבר, פרצו בזעקה ביודעם על ההרס והחורבן שהדבר יכול להמיט על המפעל, ופנו לבעל המפעל שיורה על ביטול החוזה. אלא שהבעלים סירב להפר את מילתו, אך הבהיר לאנשי הפרסום כי מדובר במעידה חד פעמית. 
אך הקטע המדהים עוד לפנינו:
ביום חמישי התקבלה במשרד הפרסום שיחת טלפון מהמבקר של הפסל ובו הוא מודיע כי לא יוכל לאשר את פרסום המודעה בשל דגל ישראל המצויין עליה. אנשי הפרסום שידעו על כאב הראש שגרם הנושא לבעלי המפעל מיהרו להגיב כי מבחינתם אפשר לוותר על הפרסום בכלל...
וראה זה פלא: ביום ו' הופיעה המודעה עם דגל ישראל עליה, למרות ההצהרה כי 'איננו יכולים לאשר את הפרסום'...
כי כמו שקווי הנייעס שכל גדולי ישראל מכל החוגים הכריזו מלחמה עליהם, הוכשרו למען קיום המפלגה, וכמו שהללו מגינים בחירוף נפש על ניר ברקן למרות השמות שהוא עושה בקדושתה וצביונה היהודי של ירושלים, וכשם שהללו מצהירים בריש גלי על תמיכה במועמד ד"לי שאינו נוהג כמנהג החזו"א בענין ה'היתר מכירה', בלשון המעטה, והכל בשביל קמצוץ יחס והשפעה, כן הוא הדבר הזה...

איומים, הטרדות ותחבולות טכנולוגיות - ב'הפלס', שסובל מחרם מודעות מאז הקמתו, יעשו הכל כדי לשכנע בכירים בחברות להפנות אליהם תקציבי פרסום. מנגד, האם גם בסביבת 'יתד נאמן' מסירים את הכפפות? השוק החרדי לוהט

שוק העיתונות החרדי לוהט בחודשים האחרונים, בשל תחרות קשה בין 2 עיתונים - יתד נאמן הוותיק והפלס הצעיר, שכוללת חרמות של רבנים, פניות אגרסיביות למשרדי פרסום ולמפרסמים, הטרדות ואיומים ב"קלטות לוהטות".
על המוקד נמצא בעיקר 'הפלס', שהוקם ביולי 2012 לאחר התפלגות של קבוצה חרדית קיצונית המזוהה עם הרב שמואל אוירבך, מ'יתד נאמן'. אותה התפצלות נבעה ממהפך בשליטה על 'יתד נאמן', על ידי מקורבים לרבנים אהרן יהודה לייב שטיינמן ואהרון יהודה.
מנכ"ל העיתון החדש הוא יעקב לבין, לשעבר מנכ"ל 'יתד', והעורך הוא נתן גרוסמן. עם הפצתו של העיתון, אסר מנהיג הציבור החרדי-ליטאי הרב שטיינמן על פרסום בעיתון זה, מה שהוביל לחרם מודעות, ונכון להיום - אף גוף מסחרי ממוסד או משרד פרסום, אינו מפרסם בעיתון זה. דוגמא לחרם מודעות זה ניתן לראות ביום רביעי השבוע, כאשר מתוך 12 עמודים - רק 2.5 הם עמודי פרסומות, הכוללים מידע על זוגות מאורסים, פרסומת לסורגי מתכת, ספרי דת, מוצרי אלקטרוניקה ופרסומת לקרקע חקלאית בבנימינה.
בחודש פברואר הצטרפו לרב שטיינמן, גם הרבנים חיים קנייבסקי, גרשון אדלשטיין ואריה פינקל, כשארבעתם חתומים על מכתב פומבי ראשון המונע כל פרסום ב'הפלס' ואוסר להתראיין אליו.

מכאן הכל התחיל. 'יתד נאמן', ממנו נולד 'הפלס' (צילום: גוגל מפה)

במקביל לחרם הארוך, נדגם לראשונה 'הפלס' על ידי סקר TGI, שם זכה לחשיפה של כמעט 10%מול 10.5% ל'המבשר', 15.8% ל'המודיע' ו'יתד' שמוביל את העיתונות החרדית עם 26.6%. גורם בכיר בתקשורת החרדית, מעריך כי לעיתון יש כ-1,500 מנויים, ועוד 15-20 אלף עותקים מחולקים חינם בימי שישי. גורם ב'הפלס' טוען מנגד, כי מספר המנויים עומד על כ-5,000, ורק בירושלים מחולקים חינם כ-45 אלף עותקים בימי שישי. בכל מקרה, מספרים אלו עושים את העבודה, בכל הנוגע לנתון החשיפה ב-TGI.
"למה אתם מפרסמים פה ולא אצלנו?"
כאמור, מזה כמעט שנתיים ש'הפלס' מתקשה לגייס מפרסמים. לידי אייס הגיעו עדויות רבות על דרכים לא סטנדרטיות בהן נוקטים גורמים הקשורים לכאורה לעיתון, כדי "לשכנע" חברות מסחריות להפנות אליו משאבים. כיצד זה עובד? נציגים הקשורים בדרכים כאלה ואחרות ל'הפלס', פונים ישירות לבכירים במשרדי פרסום ובעיקר בחברות המסחריות, בדרישה להפנות אל העיתון תקציבים, וזאת לאחר שהעיתונים המתחרים נסרקים לאיתור שמות משרדי פרסום על המודעות.
גורמים בשוק התקשורת מתארים פניות למנהלי וסמנכ"לי שיווק, ואף למנכ"לי החברות, לעיתים עשרות פעמים ביום - שהמכנה המשותף לכל פניות אלה, הוא השאלה "למה אתם מפרסמים פה ולא אצלנו?". "החבר'ה מארגנים קבוצת טלפנים שמתקשרת ממספרי טלפון פיקטיביים", סיפר איש פרסום מהמגזר החרדי, ש"זכה" בעצמו לפניות רבות וטורדניות. "הם משיגים את מנהלי השיווק, ומתקשרים בלי סוף. זה מאד מלחיץ את מי שלא מכיר את המגזר, כאשר אומרים לו ש'הוא פוגע במגזר החרדי' בכך שהוא לא מפרסם ב'הפלס'".
-כלומר?
"הנה דוגמא כזו. קיבלתי טלפון מלקוח שלי שהיה מאד מאד לחוץ, ושאל - 'האם פגענו במגזר החרדי?'. אנשי 'הפלס' אומרים לאותם בכירים כי פרסום ב'יתד' ואי פרסום 'הפלס', הוא פגיעה קשה במגזר, ואותו אדם, שלא מבין את הלכי הרוח במגזר, חושש מפגיעה בחרדים, שהם כוח קניה מאד גדול".

אסר על פרסום ב'הפלס'. הרב שטיינמן (צילום: משה בן נאים - סוכנות הידיעות 'חדשות 24')

בשיחה עם אייס, כינה גורם נוסף את ההתנהלות הזאת כמילה "טרור": "פשוט מפעילים טרור על מנכ"לים של החברות הגדולות במשק, לא מפסיקים להתקשר, ומאיימים". מנהל בכיר בחברה גדולה, סיפר מניסיונו כי אנשים הקשורים לכאורה ל'הפלס', התקשרו אליו וטענו כי הוא "האיש הרע של המגזר", וכי יפעלו לפטרו מתפקידו. במקרים אחדים, מספר גורם אחר, אף איימו אותם נציגים כי בידיהם "קלטות לוהטות" שהם לא יהססו לעשות בהן שימוש אם לא יופנו תקציבי פרסום אל העיתון. מיותר לציין כי קלטות כאלה לא פורסמו, כנראה משום שלא היו קיימות מלכתחילה.
הנה 2 דוגמאות למיילים שקיבל בכיר בחברה מסחרית, מתוך עשרות, לא כולל טלפונים והודעות SMS. "תודה לכם שמהיום אתם מקלים עליי את הבחירה, כי איך אפרנס מי שפוגע בי ורודף אותי על ידי פרסום בעיתון שכל עניינו ומהותו כיום - זה לרדוף להשמיץ ולהתנכל לציבור ענק ואיכותי המונה עשרות אלפים ברחבי הארץ, הלא הוא העיתון 'יתד נאמן' שפוגע בי בחברי וידידי ומעל הכל ברבותיי, ואתם בתור חברה שרוצה להיות מקובלת על כלל הציבור, מתערבים במחלוקת הקשה על ידי נתינת ממון רב ולגיטימציה לאותו צד שפוגע בלי סוף בצד שכנגדו", כתב אברהם (שמו המלא שמור במערכת).
כותב אחר בשם שלמה (שמו המלא שמור במערכת) כתב: "הכיצד אתם מפרסמים ב'יתד נאמן', ונמנעים מלפרסם ב'הפלס'? מה לכם להתערב בריב לא לכם? מה לכם להכעיס ציבור לקוחות ענק? מדוע אתם מסכנים את האינטרסים שלכם? ועוד אוסיף לשאול: הידעתם כי חרם זה הינה עבירה פלילית? הלא זהו קרטל מובהק! של עיתון המונע תחרות בכלים פסולים! דעו לכם! כי לא נשתוק על זה! אין יותר תירוץ מתחמק של סקר TGI. יש סקר והוא קובע: עיתון הפלס מספר 1 בסוף שבוע בציבור החרדי! ומשתווה ל'המבשר' במשך השבוע!".

הודעת מייל שנשלחה למפרסם ב'יתד נאמן'

"זה עובר את גבול הטעם הטוב", אמר גורם שחווה את הדברים על בשרו. "היה יום שפשוט ניתקתי את הסלולרי כי קיבלתי ים של טלפונים, ולא נתנו לי לעבוד. אמרו לי שאני 'המוסק'ה של הפריץ' (כינוי גנאי שמשמעותו - אותו יהודי מסכן שחושב שהוא משרת את היהודים, אבל משרת את האינטרסים של הפריץ). הם מאיימים עם קלטות שיגרמו לנזקים בלתי הפיכים לחברות. תראה, אני מבין את המלחמה האידיאולוגית של אנשי 'הפלס', אבל לא מצליח להבין את דרכי הפעולה שלהם. יש קוים אדומים, והם חצו אותם כבר מזמן".
בשוק התקשורת יודעים לספר על לפחות 2 חברות ששוקלות פניה למשטרה, בעקבות שלל הפניות אליהן מאנשים הקשורים ככל הנראה ל'הפלס'. גורם באחת החברות אמר בשיחה עם אייס כי הנושא נמצא על הפרק, אולם בשל הרגישות הרבה במגזר, טרם הוחלט אם להגיש תלונה על הטרדה ואיומים. מהחברה השנייה נמסר כי לא הוגשה תלונה במשטרה.
פרסמת ב'הפלס'? תקבל גם אתה עשרות SMSים
מזה תקופה פועל גוף המתקרא "ועד ידידי הפלס", על פניו הוא עצמאי, אולם במציאות לא ברורה קרבתו לעיתון או שאולי הוא אף מופעל על ידו. מטרתו של הוועד היא ליצור לחץ על חברות מסחריות, בנקים, חברות סלולר וקופות חולים, באמצעות מסת פונים, במטרה לשכנע את אותם גופים להפנות תקציבי פרסום ל'הפלס'. "הוועד מגייס פעילים, ואז אתה יכול ללכת כנציגת של 100 איש למשל לבנק, ולהגיד לו - אתה לא מפרסם ב'הפלס'? אנחנו נעבור לבנק השני", הסביר גורם בעולם החרדי המקורב ל'הפלס'.

פגיעה ברב קנייבסקי (צילום: אהרון גולדשטיין - סוכנות הידיעות 'חדשות 24')

אותו גורם מעריך כי שיחות הטלפון האינטנסיביות לאנשי השיווק והפרסום, קשורות ל'ועד ידידי הפלס' ולא לעיתון עצמו. "בעיתון בטח לא אוהבים להיות קשורים למקרים של איומים והתנהלות כזו", אמר הגורם בשיחה עם אייס. גורם אחר מעריך כי מאחורי 'ועד ידידי הפלס' עומדים מספר בודד של אנשים, שמפעילים מערכת סלולרית וטכנולוגית שיוצרת מצג שווא כאילו אלפי אנשים חברים בה, ועם מצג השווא, פונים לחברות.
בכל מקרה, אם חשבתם שתופעת מבול הפניות למפרסמים היא רק נחלת צד אחד, טעות בידיכם. גם מפרסמים שעבדו עם 'הפלס', זכו לפניות מגורמים אלמוניים, שהזהירו אותם כי מדובר בפגיעה ברבנים ובציבור החרדי. 2 מפרסמים לשעבר בעיתון, יודעים לתאר מסכת של הטרדות לאחר שפרסמו ב'הפלס'. יש לציין כי אייס הופנה על ידי 'הפלס' אל מפרסמים אלו.
המפרסם הראשון שביקש לשמור על עילום שמו, סיפר בשיחה עם אייס כי "מרגע הפרסום בעיתון, קיבלתי עשרות פניות ב-SMS, במייל ובפקס, במשך סוף שבוע שלם, איך זה פוגע במגזר החרדי וברבנים", סיפר האיש. "נדהמתי מהדבר הזה והשותפה שלי הייתה בהלם ואמרה שהיא לא וראה טעם להמשיך בהתקשרות עם העיתון. הייתה הטרדה ברמות ובתדירות שלא נתקלתי בהן בעבר, אבל זה לא שהרגשתי מאוים פיזית, לא הייתה תחושה כזאת".
אותו אדם חשף בפני אייס מספר הודעות SMS שקיבל. באחד מהם נכתב: "הפרסום בעיתון 'הפלס' פוגע בציבור גדול במגזר החרדי, ברבנים חשובים ובהם הרב קנייבסקי, שאוסר לפרסם שם. גם כל חברות הפרסום לא מפרסמות שם בגלל זה. בטוח לנו שהדבר לא יחזור על עצמו".

הודעת SMS שנשלחה למפרסם ב'הפלס'
איש עסקים שמירב עיסוקו בחו"ל, זכה אף הוא לפניות לאחר שפרסם ב'הפלס': "פרסמתי במקביל ב'יתד' וב'הפלס'. בעקבות הפרסום ב'יתד' פנה אליי אחד ואמר לי שאני פוגע בגדולי ישראל. בעקבות הפרסום ב'הפלס', פנו אליי חמישה שאמרו לי שאני פוגע בגדולי ישראל. בכל מצב כנראה שפגעתי ברבנים. מאידך, לאחר הפרסום ב'הפלס', אפילו קיבלתי שיחה קצרה מאדם שאמר לי 'ישר כוח', וניתק. בכל אופן, לא הרגשתי מאוים, אבל היה מנגנון שהתקשר וזעם עליי.
ומה אומר על הפרשה מנכ"ל 'הפלס' יעקב לבין? בשיחה עם אייס, שולל לבין כי היו איומים כאלה ואחרים לאנשי פרסום ושיווק. "אם זה שאמרו לך, אין לי ספק שמדובר בקונספירציה של גורמים שרוצים להרע לנו", אמר בשיחה עם אייס.
לדברי לבין, "מאז שהעיתון יצא לאור, כמעט ולא פנינו ישירות למפרסמים וזאת כדי לא לעקוף את משרדי הפרסום. אנחנו לא מאמינים שצריך לעבוד ככה, אבל אנחנו יותר ויותר מתאכזבים מהגישה הזאת שלהם, אנחנו לא מצליחים לפרוץ את החומה הזאת. יש תחושה שהם (משרדי הפרסום) מתוגמלים על כך שהם מחרימים אותנו. לא מעט מפרסמים אצלנו אמרו לנו שהם קיבלו איומים כי ישרפו להם את בית העסק".
מ'יתד נאמן' לא התקבלה תגובה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה